تراز لیزری, راهنمای خرید, معرفی ابزار

تراز لیزری و کاربردهای آن

فروشگاه ابزار ایران

تراز لیزری اسم آشنا در فعالیت های عمرانی است. اگر شما جز افرادی هستید که به تازگی قصد خرید و استفاده از این محصول را دارید پیشنهاد می کنیم تا در این مقاله همراه ما باشید. چرا که با مطالب مهمی در مورد تراز های لیزری آشنا خواهید شد.

ابزار آلات ساخت و ساز با رشد صنعت، به روزتر شده است. به همین جهت پیمانکاران برای راحتی فعالیت خود اقدام به استفاده از این محصولات از جمله میخ کوب، پروفیل بر و … نموده اند. تراز لیزری نوع دیگری از این محصول است که باعث راحتی پیمانکاران و افرادی که درگیر ساخت و ساز هستند شده است.

تراز لیزری و کاربردهای آن
تراز لیزری و کاربردهای آن

در این مقاله شما را با تراز لیزری، کاربرد آن، انواع آن، استفاده و نحوه انتخاب درست این محصول آشنا خواهیم نمود. پس تا پایان ما را همراهی نمایید.

تراز لیزری چیست؟

تراز کردن یکی از معضلاتی است که در ساختمان سازی بیشتر پیمانکاران با آن درگیر بوده و هستند. با رشد تکنولوژی برای اینکه پیمانکار بتواند برای تعیین شیب، عمود کردن و … به درستی اقدام نماید به دنبال خرید تراز لیزری رفتند. این نوع از ترازها برای راحتی کار و کم کردن خطای دید به کمک پیمانکاران آمده است.

لازم است بدانید که این محصول بدون استفاده از نخ و یا سیم اتصال تنها با قرار گرفتن در محل مورد نظر تراز بودن و ایجاد و مقدار شیب را مشخص می کند. علت استفاده از این محصول دقت بالای آن است. در ضمن این ابزار به صورت دستی و لیزری بوده ولی به دلیل دقیق بودن و به حداقل رسیدن خطا، در فعالیت های عمرانی، انجام ساخت و سازهای داخلی ساختمان و … کاربرد دارد.

چگونگی طبقه بندی تراز های لیزری

تراز لیزری با توجه به شرایطی که دارد کاربردهای متعددی نیز دارد. شما با توجه به نیاز خود قادر هستید تا این محصول را خریداری کنید. هر یک از انواع مدل های ترازهای لیزری دارای ویژگی هایی هستند که به صورت مجزا برای اطلاعات بیشتر شما به بیان آن ها می پردازیم. از جمله طبقه بندی ترازهای لیزری می توان به : ” تراز نقطه ای یا نقطه ثابت، تراز ثابت و تراز چرخشی” اشاره نمود.

چگونگی طبقه بندی تراز های لیزری
چگونگی طبقه بندی تراز های لیزری

کاربرد تراز نقطه ای

نوعی از ترازهای لیزری هستند که می توان جز اولین ها در تولید از آن ها نام برد. از ترازهای نقطه ای به عنوان ترازهای پایه نیز نام برده شده است. پیمانکار و یا مصرف کننده در ساخت و سازهای کم و محدود می تواند از این محصول استفاده نمود.

تراز لیزری ثابت

برای استفاده از ترازهای لیزری ثابت، باید خط کار ایجاد شود تا بتوان برای موارد مورد نیاز تراز انجام داد. در ضمن پیمانکار تنها می تواند برای محدوده ۶۰ متری از این محصول استفاده نماید. چرا که برای فاصله بیشتر از این نمی توان استفاده نمود.

چگونگی طبقه بندی تراز های لیزری
چگونگی طبقه بندی تراز های لیزری

کاربرد این محصول زمانی است که شما قصد دارید به صورت افقی و عمودی تراز را انجام دهید. در ضمن باید به صورت دستی دستگاه را جا به جا نمایید. اگر به دنبال یک محصول با کیفیت و محکم هستید می توانید از تراز لیزری استفاده کنید. لازم است اشاره کنیم که این محصول قیمت بیشتری نسبت به تراز لیزر های دیگر دارد.

تراز لیزری چرخشی

وقتی یک پیمانکار بر سر پروژه ای پیچیده و بزرگ قرار می گیرد و نیاز دارد تا ابعاد بیشتری را تراز کند بهتر است از این نوع لیزر استفاده نماید. لیزرهای چرخشی بر روی یک نقطه قرار داده می شوند و به صورت x.y حرکت می کنند.

با استفاده از این لیزرها تا فاصله ۱۰۰۰ متر نیز قابل تراز کردن است. با کمک نور سبز رنگ تراز بودن را مشخص کرده و هم اینکه برای استفاده درست از آن حتما باید بر روی یک سه پایه قرار داده شود. در ضمن لازم است بدانید که این محصول قیمت بالاتری نسبت به مدل تراز ثابت دارد.

کاربرد تراز لیزری در صنعت ساخت و ساز

تراز لیزری با توجه به اینکه یک ابزار کاربردی در صنعت عمرانی و ساخت و ساز است کاربردهای زیادی نیز دارد. از این رو به چند کاربرد مهم آن در این مبحث اشاره می کنیم. تا شما به عنوان یک خریدار و مصرف کننده در صورت نیاز با دقت انتخاب نمایید:

کاربرد تراز لیزری در صنعت ساخت و ساز
کاربرد تراز لیزری در صنعت ساخت و ساز
  • استفاده برای تنظیم کردن ابعاد قاب و ستون های داخلی ساختمان
  • برای تنظیم در و پنجره ها و تراز نمودن آن ها
  • برای میزان کردن و تنظیم تراز بودن قفسه های کتابخانه، کمد دیواری، طبقه های داخلی و …
  • استفاده از تراز لیزری برای نصب انواع کاشی، سنگ و سرامیک
  • برای ایجاد تراز برای نصب کلیدها و پریزهای داخلی ساختمان
  • استفاده از تراز برای نصب کردن انواع کاغذی دیواری
  • برای انجام امور تاسیساتی نیز قابلیت استفاده دارد.

علت استفاده از تراز لیزری

یکی از سوالاتی که ممکن است هر شخصی از خود در زمینه خرید این محصول پرکاربرد ولی گران بپرسد این است که چرا باید تراز لیزری خریداری نمود؟

این سوال را زمانی می توانید پاسخ دهید که در پروژه های سنگین فعالیت کرده و یا اینکه با استفاده از روش های قدیمی نتوانید به راحتی یک تراز مناسب انجام دهید.

علت های زیادی برای استفاده از این ابزار وجود دارد که به چند مورد می توان اشاره نمود:

  • بالا بردن سرعت: این ابزار کمک می کند تا شما کارها را با سرعت بیشتر پیش ببرید.
  • نیروی انسانی: هزینه هایی که برای نیروی انسانی در کمک به تراز نمودن بود کم می شود.
  • کم شدن خطا: با روش های قدیمی خطای انسانی زیادی ایجاد می شد که با این محصول این خطاها کاهش پیدا کرد.
  • دقت: با استفاده از این ابزار دقت کار افزایش پیدا کرده و خطا کمتر ایجاد می شود.

راهنمای خرید تراز لیزری

نکات مهمی در خرید تراز لیزری وجود دارد که باید یک خریدار با دقت زیادی به آن توجه کرده تا بتواند یک محصول و ابزار مرغوب و در عین حال کاربردی را خریداری نماید.

علت استفاده از تراز لیزری
علت استفاده از تراز لیزری

اگر شما نیز قصد خرید این محصول کاربردی را دارید پیشنهاد می کنیم در این مبحث از مقاله ما را همراهی نمایید.

خرید با توجه به نوع و مدل

شما باید قبل از اینکه برای خرید اقدام کنید مقدار نیاز خود را تعیین نمایید. چرا که ترازها در دو نوع دستی و لیزری به فروش می رسند. پس به نوع و مدل مورد نظر دقت داشته باشید.

دقت به نوع لیزر

در خرید تراز لیزری یک اصل مهم نوع لیزر آن است. لیزرها انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها برای انسان مضر بوده و برخی دیگر ضرری ندارند. شما باید دقت کنید تا از لیزرهایی خریداری نمایید که ایمن بوده و پر خطر نباشند.

رنگ لیزر دستگاه

برای اینکه بتوان تراز را انجام داد نیاز است تا دستگاه نوری داشته باشد. این نور در تراز لیزری های کوچک و دستی به رنگ قرمز بوده و برای استفاده در پروژه های سنگین و با برد بالا از رنگ سبز استفاده شده است.

لازم است اشاره کنیم که تراز هایی که رنگ لیزر آن ها سبز است نسبت به تراز های قرمز رنگ قدرت بیشتری داشته و گران تر نیز هستند. به همین جهت شارژ باطری آن ها زود به اتمام می رسد.

داشتن کلید قفل کن برای تراز

زمانی که شما اقدام به تراز کردن حل مورد نظر می کنید، اگر دستگاه فاقد قفل کن باشد با کوچکترین حرکتی خط ایجاد شده تغییر کرده و باعث ایجاد خطا می شود. پس در هنگام خرید این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

داشتن کلید قفل کن برای تراز
داشتن کلید قفل کن برای تراز

تجهیزات و لوازم همراه تراز لیزری

تراز لیزری به دلیل اینکه یک محصول کاربردی در صنعت ساختمان سازی و معماری به حساب می آید باید برخی لوازم را در هنگام خرید همراه خود داشته باشد. در صورتی که شما در هنگام خرید به این موضع دقت نکنید نمی توانید به صورت جداگانه به راحتی اقدام به خرید این تجهیزات نمایید. که از مهمترین این تجهیزات می توان به عینک مخصوص، سه پایه و حتی کیف حمل اشاره نمود.

دقت بالا در ایجاد خط تراز

خط تراز از اصلی ترین عملکردهای تراز لیزری است. چرا که با ایجاد این خط شما می توانید به راحتی شیب، خط افقی و عمودی و … را تشخیص دهید. از این رو هر چقدر دستگاه شما از نظر دقت در ایجاد خط تراز بهتر باشد برای عالیت ساخت و ساز بهتر است. پس حتما این نکته را نیز در هنگام خرید به خاطر داشته باشید.

مقدار زاویه تراز لیزری

یکی دیگر از نکاتی که در خرید باید به آن توجه شود زوایه دستگاه است. باید به درستی قادر باشید با توجه به شرایط خود، ابزار مناسبی را خریداری کنید. تراز لیزری قابلیت ۳۰ درجه تا ۳۶۰ درجه را دارد.

فاصله اندازه گیری

شما برای اینکه فاصله مناسب را اندازه گیری کنید نیاز است تا برد دستگاه خود را تنظیم و چک نمایید. به هیمن جهت باید به دقت در هنگام خرید به برد دستگاه که در جلوی آن نوشته شده است توجه نمایید. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد شما می توانید فاصله بیشتری را اندازه گیری نمایید.

دمای محل کار

دما یکی دیگر از نکات مهم است که باید رد هنگام خرید به آن دقت شود. چرا که این ابزار در محیط های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین جهت باید سازگاری خوبی با محیط داشته باشد.

نکات زیاد دیگری نیز وجود دارد که شما باید حتما به آن توجه نمایید از جمله می توان به نوع باطری، کیف حمل، گارانتی محصول و … اشاره نمود.

تجهیزات و لوازم همراه تراز لیزری
تجهیزات و لوازم همراه تراز لیزری

قیمت خرید ابزار تراز لیزری

اگر به دنبال یافتن یک قیمت متناسب با شرایط مالی خود هستید به راحتی با یک تماس با مرکز تولید کننده و یا فروشگاه های عرضه محصولات ساخت و ساز می توانید قیمت به روز را دریافت کنید.

لازم است اشاره نماییم که به دلیل بالا بودن نوسانات و افزایش صعودی قیمت ها، شما باید به صورت لحظه ای قیمت ها را چک کرده و در صورت نیاز از طریق فروشگاه به صورت حضوری و یا از طریق فروشگاه اینترنتی به صورت غیر حضوری خرید خود را انجام دهید.

حرف آخر

تراز لیزری همان گونه که گفته شد انواع مختلفی دارد. همین امر باعث شده تا انتخاب دشوار باشد. به همین جهت این شما هستید که باید با توجه به شرایط خود تصمیم گیرنده باشید.

سعی کنید بعد از خرید نکات ایمنی را رعایت کرده و با استفاده از عینک مخصوص از آسیب رسیدن به چشم خود جلوگیری نمایید. در ضمن بهتر است برای اینکه دستگاه شما عمر طولانی تری داشته باشد نگهداری درستی از آن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *