فرز نجاری, معرفی ابزار

انواع فرز نجاری و کاربرد آن

فرز نجاری با توجه به استفاده زیادی که در صنعت نجاری  و چوب دارد مورد توجه تولیدکنندگان مرسولات چوبی قرار گرفته است. شما به عنوان یک مصرف کننده فرز و یا شخصی که به تازگی قصد ورود به فضای نجاری را دارید باید با انواع فرز نجاری و یا اور فرز آشنا شوید.

افرادی که به تازگی وارد این عرصه شده اند مطمئنا شناخت کافی در مورد این محصولات ندارند. فرز هایی که برای نجاری به کار برده می شود مثل اور فرز انواع مختلفی نیز دارد. هر یک از این محصولات با توجه به نوع نیاز ، مورد استفاده در کارگاه ها و تولیدات محصولات چوبی قرار می گیرد.

مقالات زیادی در زمینه فرزهای نجاری وجود دارد که با مطالعه آن می توانید به سوالات خود پاسخ دهید. ما در این مبحث سعی می کنیم تا قبل از اینکه در مورد ویژگی های اور فرز و یا فرز دو دسته مطالبی را بیان کنیم شما را با انواع فرزهای نجاری آشنا کنیم. اگر به دنبال شناخت بیشتر این محصولات هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فرز نجاری
فرز نجاری

انواع فرز نجاری و کاربرد آن ها

نجاری یکی از شغل های پر طرفدار در عرصه کار با چوب است. خیلی از افراد با علاقه ای که به این رشته دارند وارد طراحی و تولید شده اند. امروزه به دلیل رشد صنعت، تجهیزات تولیدات در زمینه چوب نیز بسیار بالا رفته و تولیدکنندگان به راحتی می توانند محصولات زیادی با کیفیت بالا تولید کرده و وارد بازار خرید و فروش نمایند.

همان گونه که گفته شد فرزهای نجاری تنوع زیادی دارند که هر یک با توجه به نوع نیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع فرز

  • فرز مینیاتوری: این نوع از فرز به دلیل کوچک بودن به این اسم شناخته می شود. شما برای ایجاد سوراخ های ریز و یا طرح های ظریف می توانید از این محصول در کارگاه خود استفاده کنید. در ضمن نه تنها در صنعت چوب بلکه در صنایع دیگر نیز فرز مینیاتوری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فرز مینی فرز یا فرز مشتی: مینی فرز بیشترین کاربرد را در صنعت چوب دارد. به دلیل قدرتمند تر بودن موتور این نوع فرز نسبت به فرز مینیاتوری، استفاده از آن نیز در این صنعت بیشتر است.
  • اور فرز: از اور فرز به عنوان پدر فرزهای مشتی نام می برند. چرا که کار کرد مشابهی با آن داشته ولی ابعاد آن بزرگتر و وزن بیشتری دارد. لازم است اشاره کنیم که به دلیل داشتن دو دسته، از این نوع فرز به فرزهای دو دسته نیز نام برده می شود.

اگر به دنبال خرید اور فرز هستید و یا می خواهید با نوع کار کرد آن آشنا شوید در این مقاله ما را همراهی نمایید.

انواع فرز نجاری و کاربرد آن ها
انواع فرز نجاری و کاربرد آن ها
  • فرز میزی: این نوع از فرزها دارای ابعاد بزرگی هستند و همین امر باعث شده تا کارایی بیشتری در کارگاه های نجاری داشته باشد.
  • فرز CNC: این محصول یکی از پرقدرتمند ترین فرزها در صنعت چوب است. اگر شما به دنبال این هستید که خطاهای ممکن را کاهش دهید و با قدرت و سرعت بیشتر کار برش چوب را انجام دهید این محصول یک پیشنهاد مناسب برای شما است.

اور فرز چیست؟

اگر شما با فرزها آشنایی داشته باشید مطمئنا با اسم اور فرز نیز برخورد کرده اید. این نوع از فرز های نجاری در زمینه برش زدن لبه میز، گود کردن محل قرار گیری شیشه و یا زه کردن، انواع کنده کاری ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اور فرزها دارای تنوع و مدل های مختلفی هستند که شما می توانید از آن ها در تولید ها و کارگاه های چوب استفاده کنید. برای اینکه بتوانید یک انتخاب مناسبی داشته باشید قبل از هر چیز سعی کنید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در واقع بهترین کمک را افراد با تجربه می توانند در زمینه خرید برای شما داشته باشند.

لازم است بدانید که این محصول به صورت تک دسته و دو دسته تولید می شود. از نکات مهمی که در زمینه این محصول باید بدانید سرعت کنده کاری و فعالیت آن است. فرز فوق دارای سرعت ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار دور در دقیقه است. به همین جهت مورد توجه مصرف کنندگان در این صنعت قرار می گیرد.

کاربرد اور فرز در صنعت چوب

همان گونه که در بحث قبلی بیان شد فرز نجاری و یا اور فرز با توجه به نوع کارکردی که در صنعت چوب دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در این مبحث انواع کاربردهای این محصول را بیان می کنیم.

کاربرد اور فرز در صنعت چوب
کاربرد اور فرز در صنعت چوب

لازم است بدانید که دستگاه فوق قادر است در موارد دیگری نیز کاربرد داشته باشد. ما در این قسمت تنها به کاربردهای اصلی آن اشاره می کنیم. زمانی شما از ویژگی های دیگر و منحصر به فرد این دستگاه می توانید استفاده کنید که با تمام نکات آن آشنایی داشته باشید.

  1. در صورتی که نیاز باشد بین دو قطعه چوب اتصالاتی قرار بگیرد از این محصول استفاده می شود.
  2. در صورتی که نیاز دارید تا انواع اتصالات را بر روی چوب قرار دهید از این فرز نجاری می توانید استفاده نمایید.
  3. اگر می خواهید قطعات چوب را به صورت منحنی، تخت و یا مورب برش دهید می توانید از تیغه های مخصوص برای این کار استفاده کنید.
  4. برای اینکه کار با چوب را زیباتر کنند از اور فرز برای طرح زدن استفاده می کنند. می توان طرح زدن را یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از فرز دو دسته نام برد.
  5. برای پرداخت کردن سطح چوب، به جای اینکه از CNC ها استفاده شود تولید کنندگان می توانند از فرز نجاری اور استفاده نمایند.
  6. برای مواقعی که نیاز به ایجاد شیار است این کالا کاربرد زیادی دارد.
  7. با کمک تیغه های مناسب، می توانید طرح های مختلفی نظیر گل را بر روی بدنه چوب طراحی کنید.

انواع مختلف اور فرز

وقتی که شما به دنبال خرید اور فرز هستید نیاز است تا با انواع آن نیز آشنایی داشته باشید. فرز نجاری با توجه به تنوعی که دارد مورد توجه قرار گرفته و با توجه به نوع کاربرد خرید و فروش آن انجام می شود.

برای خرید اور فرز یا فرز دو دسته می توانید از مدل های زیر استفاده کنید:

  • اور فرز ثابت: این مدل بر روی یک میز ثابت طراحی و ساخته شده است. برای اینکه شما بتوانید بر روی چوب عمق های متناسب با کار خود ایجاد کرده و شیار هایی را قرار دهید می توانید از مدل ثابت آن استفاده نمایید.
  • فرزهای متحرک: در این نوع فرزهای نجاری شما قابلیت تمرکز بیشتری داشته و می توانید با قدرت طرح ها و عمق های بیشتری را ایجاد نمایید. در واقع به دلیل متحرک بودن قابلیت کار با آن آسان تر است.
  • فرز اور دستی: در واقع نوع دستی همان نوع متحرک است که تولید کنندگان از آن به عنوان اور فرز دستی نام می برند. بیشتر استفاده کنندگان از این مصحول استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده فرز نجاری یا اور فرز

انواع مختلف اور فرز
انواع مختلف اور فرز

هر محصولی برای داشتن کاربرد خوب و عالی نیاز دارد تا تجهیزات و اجزائی تشکیل دهنده ی با کیفیت و کاربردی را داشته باشد. با رشد صنعت و ایجاد فناوری های جدید محصولات و کالاهای تولید نیز پیشرفته تر شده و همین امر به بالا رفتن کیفیت کاری منجرب می شود. در ادامه به اجزای تشکیل دهنده اور فرز اشاره می کنیم. چرا که شما به عنوان خریدار فرز نجاری بهتر است با این قسمت ها آشنایی داشته باشید.

  • بدنه: بخش بیرونی که برای پوشش موتور استفاده می شود.
  • موتور: برای انجام فعالیت نیاز است تا موتور قوی در این محصول به کار برده شود. لازم است اشاره کنیم که دور موتور این محصول از ۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ متغیر است.
  • کلید برای خاموش و روشن کردن دستگاه: زمانی که نیاز است این دستگاه خاموش شود و یا برای روشن کردن از آن استفاده می شود.
  • بخش کولت: در قسمت زیرین بخشی وجود دارد که تیغه ها، پایه تیغه و … قرار داده شده است. به این بخش کولت می گویند.
  • دیمر: یه قطعه با درجه بندی و غلطی است که در مدل های جدید و به روز قرار داده شده است.
  • دسته: برای اینکه کار با دستگاه اور فرز راحت تر انجام شود از دو دسته در اطراف آن استفاده شده است.
  • اهرم: شما با کمک اهرم می توانید ارتفاع فرز را با توجه به نوع کار تنظیم نمایید.
  • محافظ تراشه: این قسمت، یک بخش امنیتی است که شما می توانید از آن برای محافظت و پخش شدن تراشه ها استفاده کنید.

چگونگی استفاده از اور فرز

وقتی که شما برای اولین بار قصد دارید از اور فرز استفاده کنید نیاز است تا به برخی نکات توجه ویژه داشته باشید. چرا که این نکته ها باعث می شود تا به خوبی از این دستگاه برای ایجاد طرح ها، شیارها و … استفاده نمایید.

  • قبل از هر چیز شما باید نکات ایمنی را رعایت کنید. این نکته عبارت اند از استفاده از دستکش و لباس مناسب، استفاده کردن از عینک، دقت به محکم بودن و تنظیم درست دستگاه و …
  • اگر برای اولین بار فرز نجاری را در دست می گیرید سعی کنید از چوب های بلا استفاده برای تمرین استفاده کنید.
  • با توجه به نوع کار خود تیغه مورد نظر را انتخاب کرده و سپس تغییر تیغه بدهید.
  • با توجه به شابلون ها و … اندازه مورد نظر خود را بر روی چوب تعیین کنید.
  • ارتفاع دستگاه را با توجه به نوع کار باید تنظیم نمایید. برای این منظور باید از اهرم تنظیم ارتفاع کمک بگیرید.
  • سرعت کار با فرز دو دسته با توجه به نوع حساسیت کار شما بستگی دارد. اگر شما نیاز دارید که با سرعت بیشتر کار خود را انجام دهید می توانید سرعت را افزایش دهید.
چگونگی استفاده از اور فرز
چگونگی استفاده از اور فرز

راهنمای خرید فرز نجاری

وقتی که شما قصد خرید فرز نجاری و یا اور فرز را دارید نیاز است تا به مطالب مهم در این زمینه دقت داشته باشید. خیلی از خریداران ممکن است در درجه اول به قیمت توجه کنند که می توان آن را یک اشتباه بزرگ تلقی نمود. چرا که ممکن است به دلیل خرید یک محصول ارزان تر به سراغ کالای با کیفیت پایین تر بروند.

در هنگام خرید سعی کنید:

  • به سراغ محصولات با کیفیت بروید.
  • از دستگاه های با برندهای خاص و مناسب استفاده کنید.
  • به تجهیزات و ویژگی های دستگاه دقت کنید.
  • با توجه به نوع کار به سراعت و حجم دستگاه اور فرز توجه نمایید.

لازم است بدانید که خرید برندهای خارجی مثل برندهای تولید کشور آلمان می تواند عمر طولانی داشته باشد و برای فعالیت های طولانی مدت به شما کمک نماید.

حرف آخر

امروزه خرید محصولات از طریق فضای مجازی و اینترنتی سرعت بیشتری به خود گرفته است. شما می توانید این محصولات را با قیمت های مناسب از ایران ابزار خریداری کنید.

چرا که اور فرز ها دارای قیمت بسیار بالایی هستند. فروشگاه آنلاین ابزار ایران با ارائه محصولات با کیفیت و برند در زمینه محصولات مختلف مثل اره رومیزی، سعی کرده است تا قیمت های متناسبی را با توجه به وسع مالی در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *