معرفی ابزار, مینی تراش

شناخت دستگاه مینی تراش و اجزای تشکیل دهنده ی آن

دستگاه مینی تراش یکی از تجهیزات کاربردی در زمینه کار با فلز است. با کمک این دستگاه می توان انواع فلزات را در قطرهای مختلف برش داده و برای مصارف مورد نیاز از آن استفاده نمود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد دستگاه مینی تراش، کاربرد این دستگاه، اجزای تشکیل دهنده ی آن، قیمت و شرایط خرید و … مطالب مهمی را بیان نماییم. اگر شما نیز خواهان یادگیری در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید تا اگر قصد خرید دارید به راحتی بتوانید محصول فوق را با اطلاعات دقیق خریداری نمایید.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

مینی تراش چیست؟

قبل از اینکه به کاربرد دستگاه تراش کاری بپردازیم به این سوال پاسخ می دهیم که مینی تراش چیست؟

در واقع مینی تراش یک دستگاه تراشکاری کوچک است که در کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به دلیل کم حجم بودن راحت تر می توان آن را جا به جا نمود.

از دستگاه تراش برای تراشیدن براده ها و اضافاتی که بر روی فلز قرار دارد استفاده می شود. فلز در هنگام چرخش و یا جوش کاری دچار برخی ناهمواری ها می شود که برای از بین بردن آن نیاز است از این دستگاه استفاده شود.

لازم است اشاره کنیم که به دلیل استفاده زیاد از محصولات پلاستیکی و پلیمری، این دستگاه برای محصولات فوق نیز طراحی شده و در تراش دادن آن ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پس دیگر مینی تراش برای فلزات نیست بلکه برای پلاستیک و … نیز استفاده می شود.

یک دستگاه خوب که برای تراش دادن استفاده می شود باید سرعت عمل بالایی داشته و دقت خوبی نیز داشته باشد. این بخش کمک می کند تا شما دستگاه خوب و بد را تشخیص دهید.

نکته مهم:

ممکن است در برخی از دستگاه ها شما با یک دستگاه دو یا چند کاره رو به رو شوید. باید قبل از خرید بدانید که برخی از مینی ترش ها با داشتن کلگی می توانند کار فرز را انجام دهند. به این صورت که به صورت عمودی بر روی دستگاه قرار داده شده و با نصب کلگی فرز را می توان استفاده نمود.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

انواع دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش با توجه به نوع کار کردی که دارد گیربکس متفاوتی نیز دارد. این محصول دارای قطر ۱۸۰ سانتی متری بوده و از گیربکس دیمری و یا اینورتری در این محصول استفاده شده است. در ادامه ویژگی های هر یک از این نوع گیربکس ها را بیان خواهیم نمود.

گیربکس دیمری:

در این نوع کار کرد مینی تراش، با تغییر ولتاژ سرعت بیشتری می گیرد. این دستگاه نیاز دارد تا انرژی خود را از برق شهری گرفته و یا نیاز به منبع تغذیه ۲۲۰ ولتی دارد.

اگر دستگاه شما سه فاز باشد می توانید با تعویض موتور و همچنین نصب اینورتر آن را تبدیل به تک فزا کرده و به صورت مینی استفاده نمایید.

در ضمن وقتی شما از مینی تراش استفاده می کنید توجه داشته باشید که گیربکس آن از پلاستیک طراحی و ساخته شده و ممکن است در فشار زیاد دچار آسیب شود.

کاربرد دستگاه مینی تراش

دستگاه ها و تجهیزاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند از نظر پیچیدگی به نوع ساده و پیچیده تبدیل می شوند. لازم است اشاره کنیم که دستگاه مینی تراش برای برده برداری، تراش فلزات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده مینی تراش

اجزای تشکیل دهنده یکی از موارد مهم در دستگاه مینی تراش است. اگر شما این دستگاه را خریداری کرده اید باید با این بخش ها آشنایی داشته باشید. در این قسمت از مقاله شما با بخش های مهم در این زمینه آشنا کنیم.

بخش ریلی شکل

در این قسمت که به صورت ریلی طراحی شده است فلز و یا قطعات دیگر قرار داده می شوند. سپس برای اینکه تغییرات بر روی آن انجام شود به صورت یک خط راست به حرکت در می آید.

در ضمن برای اینکه مقاومت ریل دستگاه بالا باشد پایه ها و بدنه از آلیاژ فولادی چدن ساخته شده است.

الکتروموتور

برای اینکه دستگاه بتواند کار کرد خود را به درستی انجام دهد نیاز دارد تا از الکتروموتور در آن استفاده شود. الکتروموتور به دو رچرخش قطعه کمک می کند. برای دستگاه های تراش بزرگ از دستگاه های سه فاز و برای مینی تراش ها از دستگاه تک فاز استفاده می شود.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

جعبه دنده اصلی

وقتی که الکتروموتور شروع به فعالیت می کند باید از جعبه دنده عبور نماید. به همین خاطر قبل از روشن شدن دستگاه از طریق این قسمت تنظیمات انجام می شود.

محور اصلی

یک سر این اجزا از دستگاه مینی تراش به جعبه اصلی متصل است و از این قسمت برای نگهداری قطعه که بر روی دستگاه قرار داده می شود کمک می گیرند. یعنی این محور چرخش و دوران را به قطعه منتقل می کند.

دستگاه مرغک

زمانی ممکن است شما نیاز داشته باشید که یک قطعه با طول زیاد را بتراشید و یا حتی بخواهید یک سوراخ بر روی آن ایجاد کنید. در این صورت نیاز پیدا می کنید تا از مرغک استفاده کنید. مرغک در قسمت سمت راست دستگاه مینی تراش تعبیه شده است تا در صورت نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

کلیدهای کاربردی

یکی دیگر از قطعاتی که نیاز است تا در دسترس اپراتور باشد کلیدهای کاربردی است. این کلیدها به اپراتور کمک می کند تا دستگاه را روشن خاموش کرده و یا حتی تنظیمات بر روی آن را انجام دهد.

برای اینکه شما به عنوان یک اپراتور دسترسی راحت تری به این بخش داشته باشید آن را بر روی جعبه دنده و در قسمت بالا قرار داده اند.

اهرم راه انداز

هر دستگاه صنعتی نیاز دارد تا در موقعیت های مختلف بتواند عملکرد خود را متوقف نماید. برای اینکار در دستگاه مینی تراش از اهرم راه انداز استفاده شده است. این اهرم می تواند در سه حالت فعالیت داشته باشد که ما به صورت زیر این حالت ها را بیان می کنیم:

  1. برای خلاص کردن دستگاه باید آن را در قسمت وسط قرار دهید.
  2. بعد از روشن کردن الکتروموتور باید اهرم به سمت پایین هدایت شود. در این صورت سه نظام و محور اصلی به صورت یه طرفه و در یک جهت چرخش خواهند داشت.
  3. در آخر اگر بخواهید این چرخش بر خلاف یکدیگر باشد باید اهرم را به سمت بالا هدایت کنید.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

انواع دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش به چند نوع تقسیم بندی می شود. گفته شد که امروزه از این دستگاه نه تنها برای فلز بلکه در صنایع دیگر نیز استفاده می شود. در ادامه به انواع مختلف این دستگاه اشاره می کنیم.

نوع اول: تراش و یا برش دادن چوب، یعنی استفاده از این دستگاه در صنعت نجاری

نوع دوم: دستگاه برش فلز که در فلز کاری مورد استفاده قرار گرفته می شود.

نکته اول: دستگاه چوب و فلز به دلیل اینکه فلز سخت تر بوده و نیاز به تیغه های تیز تر و قدرت بیشتری دارد با یکدیگر متفاوت هستند.

نکته دوم: شما برای هر نوع فلزی می توانید از این دستگاه استفاده کنید ولی بیشترین کاربرد آن برای آلومینیوم و همچنین فولاد می باشد.

نوع سوم: تراش شیشه که این دستگاه برای ساخت شیشه های عینک و ابزرهایی که برای پایه شیشه مورد نیاز است استفاده می شود.

نکات کاربردی در هنگام خرید دستگاه مینی تراش

دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی به دلیل خاص بودن نیاز است توجه ویژه ای نسبت به خرید آن ها وجود داشته باشد. از جمله مواردی که شما باید در هنگام خرید مینی تراش به آن دقت داشته باشید نوع برند و کیفیت محصول است.

  • قبل از خرید حتما به نوع نیاز خود توجه داشته باشید.
  • به سراغ دستگاه هایی بروید که برند ویژه ای دارند.
  • محصولات با کیفیت در کنار قیمت بالا می تواند یک انتخاب درست باشد.
  • از خرید دستگاه های کار کرده و دسته دوم جلوگیری کنید.
  • حتما دستگاهی که دارای گارانتی پس از فروش است را خریداری نمایید.
  • باید دستگاه شما نصب رایگان و آموزش داشته باشد.
  • از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

قیمت خرید دستگاه مینی تراش

برای خرید همیشه قبل از هر چیز مصرف کنندگان به دنبال قیمت محصول هستند. از این رو سعی می کنند از وب سایت های اینترنتی قیمت ها را به صورت آنلاین دریافت نمایند.

در حال حاضر به دلیل نوساناتی که در بازار ایجاد شده است قیمت ها نیز متفاوت می باشد. برای همین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از قیمت دستگاه مینی تراش و دیگر تجهیزات صنعتی با فروشگاهای مربوطه تماس بگیرید.

خرید اینترنتی یا خرید حضوری

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه ها خرید خود را انجام دهید ولی در بعضی مواقع ممکن است دستگاه مورد نظر شما با برند متناسب سلیقه شما در بین محصولات فروشگاه وجود نداشته باشد، در این صورت چه کاری باید انجام داد؟

درست است! شما باید به سراغ خرید اینترنتی بروید. خرید به صورت مجازی باید از طریق وب سایت های اینترنتی که مورد اعتماد بوده و نمادهای اعتماد را تهیه کرده اند خریداری شود.

فروشگاه اینترنتی ابزارایران می تواند محصولات خود را به صورت غیر حضوری و آنلاین در اختیار شما قرار داده و در مدت زمان مشخص آن را در درب منزل تحویل دهد.

دستگاه مینی تراش

دستگاه مینی تراش

حرف آخر

خرید دستگاه های صنعتی مثل دستگاه مینی تراش، پرس هیدرولیک، جک بادی و … می تواند یک امر دشوار تلقی شود. از این رو پیشنهاد می کنیم با یک مشاوره تماس برقرار کرده و قبل از اینکه یک محصول اشتباهی خریداری کنید. از ویژگی های خرید یک دستگاه با کیفیت اطمینان حاصل نمایید.

دستگاه مینی تراش همان گونه که گفته شد قابلیت تراشیدن و برش فلزات را دارد و همچنین در صورت های مختلف می تواند در صنعت چوب و شیشه نیز استفاده شود. پس باید در هنگام خرید به سراغ نوع نیاز خود رفته و دستگاهی متناسب با نیاز را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *